رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ضرورت تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ضرورت تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 02 تير 1401

رئیس اتاق ایران تاکید کرد:
ضرورت تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: موضوع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، یک ضرورت مهم در راستای تامین نیازهای امروز و آینده کشورمان است. تسهیل این امر با تدوین برنامه خرید تضمینی برق حاصل از این بخش توسط دولت، ممکن خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، «غلامحسین شافعی»، در نودوچهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، با اشاره به افزایش دما و تکرار سریال قطعی برق صنایع، عنوان کرد: در کنار برنامه‌ریزی‌هایی که در سال جاری برای کاهش قطعی برق بنگاه های تولیدی و شهرک‌های صنعتی صورت می‌گیرد، لازم است تا نگاهی هم معطوف به آینده داشته باشیم. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله این دور‌اندیشی‌ها است که باید به طور جدی بررسی شود و همه ظرفیت‌های حمایتی ممکن، برای تحقق آن، فراهم آید.
وی بر آینده‌نگری در این حوزه تاکید کرد و خواستار چاره‌جویی بلندمدت برای مشکلات امروز شد.
دستاوردهای بخش خصوصی، از رشد تعاملات دیپلماتیک با همسایگان
شافعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدار دو هفته پیش اعضای هیات رئیسه اتاق ایران با رئیس جمهوری کشورمان اظهار داشت: آقای رئیسی، برای قریب به دو ساعت به استماع نقطه نظرات، دغدغه‌ها و پیشنهادات فعالان اقتصادی پرداخت و ضمن تایید این مباحث، دستورات مهمی را نیز برای گشوده شدن بعضی گره‌ها صادر نمود که اگر به مرحله اجرا درآیند، اثرات مطلوبی ایجاد خواهد شد. امیدواریم که با تداوم این تعاملات، شاهد قرابت بیشتر بخش خصوصی و دولت در چاره‌جویی از مسائل اقتصادی کشور باشیم. اقتصاد کشور، در بزنگاه دشواری گرفتار آمده که تنها از مسیر همکاری تمامی بخش‌ها، می‌توان از این گردنه سخت عبور کرد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، به جلسه اخیر خود با رئیس این قوه اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی در چند سال اخیر، همراهی ارزشمندی با بخش خصوصی داشته و در گفتگویی که با آقای اژه‌ای داشتیم، اشراف و دغدغه ایشان به مسائل اقتصادی کشورمان، در خور توجه و تقدیر بود.
وی اضافه کرد: نظر به جایگاه مهم و ارزشمندی که دستگاه قضایی می تواند در حل مشکلات بنگاه های اقتصادی و تولیدی ایفا کند، مقرر است تا همایشی سراسری در همین رابطه برگزار شود و در آن دغدغه‌های بخش خصوصی و برنامه‌های دستگاه‌ مذکور، تبیین و تشریح شود.
شافعی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در ارتقای تعاملات دیپلماتیک، متذکر شد: در هفته‌های اخیر، رفت‌وآمد عمدتا پُرثمر مقامات عالیرتبه کشورهای مختلف از قبیل تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و... را به کشورمان شاهد بودیم. ماحصل این تلاش های دیپلماتیک، در یک نمونه عقد 11 موافقت‌نامه با بخش خصوصی قزاقستان در اتاق ایران بود.
وی افزود: طبق آنچه در همایش تجاری ایران و قزاقستان مطرح شد، این کشور برای تامین بخش اعظمی از گندم مورد نیاز ایران اعلام آمادگی کرده که این موضوع می تواند برای تامین امنیت غذایی کشورمان در آینده، بسیار ثمربخش باشد.
رئیس اتاق‌های ایران و خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع صدور صدور مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ ها اشاره و ابراز کرد: این مسئله، از جمله درخواست هایی بود که اتاق ایران از ابتدای سال 1397 خواستار آن شد؛ البته پیشنهادات دیگری هم در آن مقطع مطرح گردید که ناظر بر حمایت از ارز صادراتی و خرید آن با نرخ بالاتر از بازار آزاد بود تا از این مسیر، حمایت جدی از بخش صادرات کشور انجام بگیرد.
شافعی با اشاره به هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر که چندی پیش در شهر دوحه برگزار شد؛ عنوان کرد: توافقنامه خوبی در نشست مذکور بین اتاق بازرگانی و بخش خصوصی قطر امضا گردید. این کشور، بالاترین درآمد سرانه را براساس شاخص قدرت خرید در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. باید به این موضوع توجه داشته و از این منظر، به تلاش‌هایمان در ارتقای تعاملات با این کشور بیافزاییم.
وی تاکید کرد: بخشی از برنامه‌ریزی‌های ما باید معطوف به تعاملات آتی، با کشورهایی همچون قطر باشد که اقتصاد توانمندی دارند و بازاری غنی برای محصولات ایرانی به شمار می آیند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی